Presenteras av Synsam och CooperVision

5 tips för att undvika digital ögontrötthet

Digital ögontrötthet blivit en ny folksjukdom och så många som 88 procent av millennials lider av symptom som trötta, torra och röda ögon.
Men hur ska man kunna minska påfrestningen för ögonen när man är beroende av digitala skärmar i skola och arbetsliv?
Här är fem steg du kan ta för att minska risken för digital ögontrötthet.

Kolla: Behöver du linser?

Rätt ljus

Digital ögontrötthet beror ofta på för mycket ljus och framförallt bländning, men inte från skärmen utan på grund av ett för hårt ljus i rummet eller att för mycket solljus kommer in. När du använder en dator eller surfplatta bör ljuset vara ungefär hälften så starkt som det är på de flesta kontor. Minska dagsljuset med persienner eller gardiner och försök ställa din dator så att du har eventuella fönster till sidan istället för framför eller bakom. Se till att skärmen du arbetar vid har rätt inställningar, ljusstyrkan ska vara på samma nivå som miljön runt dig.

Blinka oftare

Att blinka är alltid viktigt, men när du sitter vid en dator behöver du aktivt tänka på det. Flera undersökningar visar att du blinkar betydligt mindre när du arbetar koncentrerat vid en skärm, ungefär en tredjedel så mycket som annars. När ögonen inte får den fukt det behöver genom blinkning kan de upplevas torra och irriterade. Många kontorslokaler och skolor har också torr luft på grund av till exempel luftkonditionering. Testa att blinka sakta ungefär var tjugonde minut, som om du höll på att somna, tio gånger – det hjälper dig att återfukta ögonen. Om problemen är stora kan du testa ögondroppar.

banner

Träna ögonen

En orsak till digital ögontrötthet är att ögat fokuserat på samma avstånd under en längre tid. För att minska risken att trötta ut dina ögon under långa pass vid datorn kan du använda dig av 20 minutersregeln. Var tjugonde minut tar du blicken från dator och tittar på något ungefär sex meter bort i minst 20 sekunder. När du tittar på något som är långt bort slappnar muskeln i ögat av och du minskar risken för trötta ögon. Kom ihåg att blinka under övningen för att undvika torra ögon.

Kolla: Behöver du linser?

Ta pauser

Det kan vara svårt att komma ihåg att öva dina ögon, men kombinerar du det med en paus blir det lättare. För att minska risken för digital ögontrötthet, men också axel, rygg och nacksmärtor är det viktigt att ta flera små raster från skärmen under dagen. Ställ dig upp under pausen och sträck inte bara på ögonen med hjälp av ögonövningarna, se också till att röra lite extra på kroppen. Har du möjlighet att gå ut och få frisk luft är det ännu bättre för ögonen. Små pauser är inte bara bra för kroppen utan gör att du arbetar snabbare och mer koncentrerat under resten av dagen. Exempel på en bra idé för att få in naturliga småpauser i arbetsdagen är att ställa skrivaren ett par meter bort så att du aktivt måste gå dit vid utskrifter.

När undersökte du senast dina ögon?
Mindre än 6 månader sedan
Mindre än ett år sedan
Mindre än två år sedan
Mer än två år sedan

Använd rätt kontaktlinser

För kontaktlinsbärare är rätt produkt viktigt för att minska digital ögontrötthet. Kontaktlinser av äldre modell kan göra dina ögon torra. Biofinity Eneregys unika optik lindrar trötthetssymptomen och är perfekta både när du är vid en skärm och när du gör annat. Ögonen hålls fuktiga trots långa dagar framför datorn tack vare ny teknologi som bevarar en naturlig fuktbalans i ögat och som optimerar linsens syregenomsläpplighet.

Men det viktigaste är resultatet. Hela åtta av tio användare som testat Biofinity Eneregys har svarat att de inte upplevde någon ögontrötthet när de använde de här linserna, en siffra som bevisar att det finns enkel hjälp att få.
Prata med din optiker för att få hjälp att hitta linserna som passar just dig.

Biofintiy Energys – linserna gjorda för ditt digitala liv
Just nu: Prova utan kostnad i 30 dagar!